۱۳۸۸ فروردین ۱۷, دوشنبه

مصاحبه پایگاه تلاطم با عضو شورای مرکزی جمعیت ال یاسین.

مصاحبه پایگاه اطلاع رسانی تلاطم با دکتر پریس کی نژاد.

جمعیت ال یاسین یکی از گروه های دگر اندیش در حوزه ی دین است که با تعالیم لیدر خود (( استاد ایلیا )) نسخه ای از اسلام به دوراز خشونت و سرشار از مهر و عطوفت را اشاعه میدهد । از آنجائی که فشار و سرکوب عوامل دستگاه اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی مدتی است که بر روی مسئولان و طرفداران این گروه اعمال میشود ؛ پایگاه اطلاع رسانی تلاطم در صدد بر آمده تا طی یک مصاحبه با یکی از مطلعین وابسته به این جمعیت نکاتی تازه از افکار و برنامه هایشان را منعکس نماید । از مخاطبین گرامی دعوت میشود به متن کامل این گفتگو توجه فرمایند :

لطفا برای ما بفرمائید که این مصاحبه با چه شخصی انجام می پذیرد؟

ج: بنده دکتر پریس کی نژاد، عضو شورای مرکزی جمعیت ال یاسین، مسئول گروه تحقیقات طب متعالی در انجمن حرفه ای متفکران و بعنوان سخنگوی کانون حقوق بشر و روابط بین الملل ال یاسین (آیا)[1] به سوالات شما پاسخ می دهم.

[1]
http://www.ayahra.org/
2- جمعیت آل یاسین چه می گوید و چه می خواهد؟

ج: این جمعیت متشکل از 200 هزار عضو در داخل و خارج از کشور بوده که آغاز شکل گیری آن به حدود 12 سال پیش باز می گردد। از مهمترین نقاط شروع در شکل گیری جمعیت، آشنایی افراد با تعالیم استاد و مشاهده اثرگذاری عمیق و حیرت آور آن در متحول ساختن زندگی انسانها بود. تحولاتی بنیادین در توانایی های ذهن، قوه تفکر و جنبه های رفتاری که منجر به دگرگونی همه جانبه زندگی می شد. همین اصل، عامل افزایش روز به روز اعضا شد تا اینکه امروز جمعیت ال یاسین بصورت بزرگترین NGO در منطقه خاورمیانه در آمده است. از وجه عملی لازم به توضیح است که NGOهای متعددی در جمعیت مشغول فعالیت اند که همگی بصورت خودجوش و از طریق شاگردان استاد شکل گرفته اند. انجمن حرفه ای متفکران و محققان، گروه پژوهشی مدیریت حرفه ای، انجمن جبهه طبیعت، موسسات فرهنگی اوامر یاسین و علم موفقیت، نشریات علوم باطنی، حرکت دهندگان، تفکر متعالی، هنرهای زیستن، علم موفقیت، هنر زندگی متعالی و اخبار کودکانه و تعدادی موسسه انتشاراتی از جمله نشر تعالیم حق، نشر حامیم و نشر یاهو در این جمعیت وجود دارد که البته فعالیت بعضی از آنها بنا به اتهامات واهی و بدون مصداقی چون "عدم التزام مدیر مسئول به قانون اساسی" متوقف شده است. در این باره علی رغم پیگیری های مکرر مسئولین نشریات و نشرها تنها پاسخ روشنی که درباره علت لغو امتیاز و توقف فعالیت به آنها داده شده ارتباط این موسسات با استاد ایلیا بوده است. درباره دیدگاهها و بنیادیهای فعالیتی ال یاسین؛ بر اساس تعالیم استاد ایلیا رهبر این جمعیت، اساس همه مشکلات بشر بحران بی هویتی و عدم توجه به سوال "من کیستم" است. پاسخ مقتضی به این سوال هویت و بودنِ انسان را تعیین می کند و منجر به تغییر خودآگاهی می شود، بنابراین مباحث خودشناسی، معنویت و عقلانیت کاربردی در تعالیم استاد از جایگاه ویژه ای برخوردارند که در گام بعدی به مقوله خداشناسی وارد می شوند. در همین راستا ترویج فرهنگ پرسشگری و روشهای تفکر و حل مسئله از محورهای اصلی فعالیت جمعیت ال یاسین بوده که در غالب انتشار کتب، مقالات، برگزاری جلسات متعدد سخنرانی و کارگاههای آموزشی صورت گرفته است. بخش گسترده ای از فعالیتهای ال یاسین نیز بر تحقیق و پژوهش متمرکز است که شمار آنها تاکنون به بیش از 200 پروژه تحقیقاتی می رسد. لازم به ذکر است که اکثر این پروژه ها تحت راهبرد و برنامه ریزی مستقیم یا غیر مستقیم استاد ایلیا به انجام رسیده و فهرست و توضیحات مختصر آنها سال گذشته در قالب کتابی با عنوان " به کدامین گناه " منتشر شد. خواسته جمعیت ال یاسین مثل هر جمع محقق و فرهنگی دیگری برخورداری از حقوق حقة انسانی و شهروندی، برخورداری از امنیت اجتماعی و فراهم شدن امکان فعالیت به دور از تهدید، ارعاب و فشار است. این جمع خواستار برخورداری از امکانی هستند تا بتوانند به دور از دشمنی ها و عنادها از آموزه های معلم خود برخوردار شوند و در سایه این تعالیم به امور تحقیقی و آموزشی خود بپردازند.

3- ایلیا کیست و در چه مسیری مبارزه می کند؟

ج: همانطور که اشاره کردم بخش مهمی از تعالیم استاد درباره دانش تفکر روشهای 36 گانه تفکر متعالی است. در این مبحث بیش از هفتصد فرمول تفکری توسط استاد ابداع و در کتابی گرد آوری شده است. تعالیم ایشان در زمینه های مختلف دیگر از جمله ازدواج، درمان، تغذیه، مدیریت، مبارزه، انسان شناسی، معنویت، ارتباط الهی و علوم باطنی به بیش از 4000 صفحه متن مکتوب می رسد که در قالب 40 کتاب آماده انتشار هم اکنون در توقیف دایره مذاهب اطلاعات به سر می برد. همچنین بیش از 1500 ساعت فیلم از سخنرانی های استاد وجود دارد، بنابراین توضیح اینکه او کیست در مجالی به این کوتاهی میسر نیست. اما بر این اساس، بهترین پاسخی که می توانم در یک جمله به سوال شما بدهم این است که " ایلیا یک معلم بزرگ است ".درباره بخش دوم سوال شما گفتنی است که در تعالیم استاد ایلیا تعداد زیادی دکترین و نظریات بنیادی وجود دارد که در نوع خود بدیع و استثنایی اند. اما آن بخش از دیدگاههای ایشان که هم اکنون در مرکز توجه طالبان مذهبی قرار گرفته و شاید بتوان آن را از دلایل مهم برخورد با استاد دانست اعتقاد ایشان به اسلام نرم و غیرخشونت طلب، مخالفت با دینداری خشن، اشاعۀ آزادی معنوی و معنویت آزاد، مخالفت با قرائت دینی منجمد، و وجود نوعی دیدگاه پیوند زننده و تفرقه گریز است که از طرف طالبان مذهبی به پلورالیزم و لیبرالیزم دینی تعبیر شده است.

4- آیا جمعیت آل یاسین را، با اینکه در داخل کشور فعال است، می توان جزو نیروهای اپوزیسیون جمهوری اسلامی دانست؟

ج: ال یاسین فی نفسه فعالیت سیاسی ندارد و به شکل محوری یک جمعیت معنوی است و جزو اپوزیسیون نیست، اما در دیدگاههای جمعیت ال یاسین، جهت گیری مخالف با دگم اندیشی مذهبی و خشونت طلبی و تحجر وجود دارد. واقعیت امر این است که تا قبل از این اعضای جمعیت دید بسیار مثبتی نسبت به نظام اسلامی داشتند و در این سالها نیز تلاشهای زیادی برای تعامل با نهادهای مختلف صورت گرفت که البته بی نتیجه بود. اما فشارهای دایره مذاهب بر جمعیت و رهبر آن استاد ایلیا که همگی به اسم حکومت و حاکمیت اسلامی بر ما وارد شد، باعث تغییر نگاه و بدبینی طیف بسیار گسترده ای از اعضای جمعیت نسبت به نظام حاکم شده است. متاسفانه عملکرد غلط دایره مذاهب و مورد ظلم قرار دادن معلم این جمعیت به اسم اسلام و حکومت اسلامی در حال حاضر باعث تغییر ماهیت در فعالیت بعضی از اعضا نیز شده است. در نیمه اول سال 87، هفتاد و دو تن از نمایندگان جمعیت ال یاسین طی نامه ای به رهبری و مسئولین نظام نسبت به تبعات ناشی از رفتار دایره مذاهب هشدار داده و برای ممانعت از وخیم تر شدن اوضاع در خواست کمک کرده بودند. در بخشی از این نامه آمده: «اکنون جمعیت شاگردان و دوستداران استاد به شعبه های مختلف تقسیم شده است. بیش از شصت و پنج گروه آشکار و مخفی (بعد از تخریب های تبلیغاتی و گسترده دایره مذاهب) در حمایت از استاد به وجود آمده است. دهها کتاب درباره استاد و در حمایت از او نوشته شده و بیش از صد و سی قطعه فیلم کوتاه درباره او ساخته شده. به دلیل همین برخوردهای وحشت انگیز و ارعابی که به نام دین و اسلام انجام می شود، بعضی از دوستان ما در خارج از کشور به دین مسیحیت متمایل شده اند و آنها را به سمت لابی های بهایی و مسیحی و یهودی دارند هدایت می کنند اما دایره مذاهب به ما می گوید از این اطلاعات با احدی صحبت نکنیم... رفتار معاویه گونۀ اینها جوانان را دارد از دین و خدا دور می کند. بسیاری از کسانی که موضع مثبتی نسبت به نظام داشتند حالا در بهت و تردید و بدبینی فرو رفته اند. چرا با معلم محبوب ما تا به این حد ناجوانمردانه، فریبکارانه و ظالمانه رفتار کردند؟ چرا به بدترین شکل ممکن حرمت شکنی کردند، توهین و فحاشی کردند، تهمت زدند و برعلیه او جوسازی کردند و دروغ گفتند؟ چرا به دهها هزار نفر از دوستداران استاد اعلام شد که به دستور رهبری باید از استاد فیلم تهیه شود و امروز همة پیروان او در سراسر جهان از این موضوع در بهت و بدبینی فرو رفته اند؟ چرا امروز در اینترنت بیش از هر کسی در جهان از ایلیا «میم» حمایت می شود؟ دو تا سه هزار سایت و وبلاگ... » این نامه به تمامی مسئولین نظام رونوشت خورد و نمایندگان جمعیت تلاش گسترده ای را برای مذاکره با آنها آغاز کردند که البته با تهدیدات دایره مذاهب مبنی بر دستگیری اعضا مواجه بود. و متاسفانه جوسازی های پر از دروغ عوامل دایره مذاهب مانع از آن شد که کسی حرفهای نمایندگان جمعیت را بشنود و مستندات ما را ببیند و شواهد ما را مشاهده کند. به اعتبار برچسب ضاله، فاسد، منحرف، فرقه و غیر آن که به این جمع مسلمان شیعه زده اند، کسی از ترس آنکه متهم شود جرأت ندارد حرف ال یاسین را گوش کند و وارد موضوع شود.اعضای مرکزی جمعیت تا کنون هر کاری توانسته اند برای ممانعت از تشدید بحران انجام داده اند اما بدیهی است تا زمانی که تغییر آشکار و مثبتی در روال پرونده و برخوردها با استاد ایلیا و ال یاسین اتفاق نیافتد نمی توان جلوی گسترش بدبینی ها و تشدید واکنشها را گرفت.

5- چرائی عدم انعکاس گسترده اخبار وتحولات پیرامون ال یاسین در رسانه های اپوزیسیون را در چه می دانید؟

ج: بعضی از اعضا و مسئولان جمعیت هنوز اندک امیدواری نسبت به رسیدگی عادلانه به این پرونده و پایان فشارهای موجود از طریق ورود مسئولین ارشد جمهوری اسلامی به موضوع را دارند. خیلی ها هم بدبین و بی اعتماد شده اند و از مدتها قبل مشغول انعکاس اخبارند. نمونه هایش را می توانید در مصاحبه های متعدد با شبکه صدای آمریکا، رادیو فردا و رادیو زمانه و ... ببینید.وجود این اندک امیدواری، باعث شده که هنوز ضرورت انعکاس گسترده تر اخبار از طرقی که به آن اشاره فرمودید احساس نشود، اما در صورت ادامه وضع موجود و با توجه به نگرانی های عمیق جمعیت نسبت به شکنجه ها و آسیبهای وارده بر استاد ایلیا و سایر اعضا در زندان امنیتی، باید منتظر بود و دید که در آینده نزدیک، چه اقدامات دیگری از جانب شاگردان استاد صورت خواهد گرفت.

6- برنامه ها وفعالیتهای جمعیت آل یاسین در سال آتی چیست؟

ج: بعنوان یک عضو شورای مرکزی ال یاسین، لازم است تصریح کنم که بر خلاف انتظار و خواسته دایره مذاهب مبنی بر انحلال جمعیت، فعالیتهای ال یاسین در هیچ شرایطی متوقف نخواهد شد اما جهت آن بستگی مستقیم به شرایط دارد. هم اکنون تعداد پیروان استاد در حال ازدیاد بوده و چنانکه می بینیم روند معرفی ایشان و افشاگری ها نسبت به رفتار غیر انسانی طالبان مذهبی و دایره مذاهب، در داخل و خارج از کشور رو به گسترش است. طبعاً در صورت آزاد نشدن استاد یا وخامت حال ایشان، و در صورت تشدید برخوردها یا ادامه یافتن رفتارهای ناعادلانه در جریان این پرونده، شدت افشاگری ها بیشتر شده و مستندات تکان دهنده ای درباره بسیاری از مسائل منتشر خواهد شد. اقدامات متعدد دیگری نیز توسط شورای رهبری ال یاسین پیش بینی و تدبیر شده که در زمان لازم درباره آنها اطلاع رسانی خواهد شد.

۱۲ نظر:

  1. سلام
    من امروز یا فردا نگاه می کنم تا ادامه مطلب رو در بلوگر پیدا کنم فکر می کنم در چیدمان بلوگر باشه و این زیری رو هم دیدم اما متاسفانه الانه وقت ندارم پیدا کردم زود خبر میدم.

    راهنمای بلوگر رو خوندم و این رو پیدا کردم این زیر

    15. چگونه می توانم عناوین خبری سایت را برای وبلاگ خود فعال کنم؟

    ابتدا، به زبانه تنظیمات | عناوین خبری سایت بروید. در این قسمت تنها یک گزینه دارید، در این جا می توانید اندازه محتوای مورد نظر جهت همگام سازی را انتخاب کنید. "کامل" کل محتوای هر پیام را در عناوین خبری سایت شما قرار می دهد در حالیکه "کوتاه" فقط قسمتی از ابتدای هر پیام را در عناوین خبری شما قرار می دهد. گزینه "هیچ کدام" عناوین خبری سایت شما را کاملاً غیرفعال می کند.

    پاسخحذف
  2. سلام

    من نگاه کردم ادامه مطلب بصورتی که در بلاگفا هست در بلوگر نیست ، اما میشه در بلاگر اصلی تیتر و خلاصه خبر رو نوشت و لینک وبلاگ ضمیمه که متتن کامل خبر نوشته شده بنام ادامه مطلب لینک اش رو در وبلاگ اصلی نوشت.
    تعداد پست های هر دو وبلاگ نباید زیاد باشه تا باز شدن وبلاگ سخت و مشکل باشه. این راه حل به نظرم اوند دیگه نمیدونم.

    پاسخحذف
  3. سلام چیاکو

    مصاحبه رو خوندم برای مصاحبه تشکر می کنم
    افکار و بینش جمعیت آل یاسین برای من قابل قبول نیست، اما آزادی عقیده و بیان عقیده از حقوق انسانی هر فرد و حمعیت می باشد.
    نقض حقوق انسانی جمعیت آل یاسین، زندانی کردن و شکنجه رهبران و اعضای جمعیت آل یاسین محکوم است و باید آزاد بشوند.

    پاسخحذف
  4. یکی از اعضاء ال یاسین۲۰ فروردین ۱۳۸۸ ساعت ۲:۵۲

    خانم آرامیان

    با عرض ادب و احترام... فکر نمیکنم شما شناخت درستی از افکار و بینش جمعیت ال یاسین داشته باشید. در یکی از کامنتهای شما در وبلاگ خودتان « مریم ها» به نقی؛ شما استاد ایلیا و یارانش را جزو طرفداران و پیروان آقای میرزایی تصور کرده بودید که البته اشتباه است. کمی بیشتر تحقیق کنید

    پاسخحذف
  5. سلام
    مصاحبه را خواندم قسمت معرفی استاد ایلیا برای من جالب بود که متاسفانه توضیح زیادی داده نشده بود اما ممنون از توجه شما به مسائل مختلف.

    پاسخحذف
  6. الگوهای ابا:

    دجالان

    پیامدهای ایجاد شده طی برخوردهای ضد الهی اداره ادیان و روش‌های تاریک و شیطانی به کار گرفته شده آن، چنان راه را برای دجال و یاران او آسان نموده و در راستای اهداف آنان عمل کرده که این شبهه پیش می آید که نکند...!!!

    پاسخحذف
  7. عالی بود. احسنت به پریس کی نژاد که حق مطلبو ادا کرد.

    پاسخحذف
  8. با درود بر شما و خانم دکتر پریس کی نژاد

    و با سپاس از زحمات شما برای انعکاس مصاحبه.

    پیروز و پایدار باشید.

    پاسخحذف
  9. سلام به خانم دکترپریس کی نژاد
    مطالب شما را خواندم . بسیار مفید وآگاهی بخش بود .موفق باشید .

    پاسخحذف
  10. سلام

    از تذکر یکی از اعضای محترم آل یاسین تشکر می کنم .

    خواهش می کنم اگر ممکن است توضیح بنویسند ارتباطی بین جمعیت آل یاسین و ابراهیم میرزایی وجود داشته و دارد یا نه.
    با تشکر

    پاسخحذف
  11. خوب بود مدیر وبلاگ از سخنگوی کانون حقوق بشر یاسین چند سئوال هم درمورد فعالیتهای این کانون می پرسید تا با فعالیتهایش آشنا شویم و بدانیم تا به حال جه کارهای حقوق بشری انجام داده است و آیا فقط برای این جمعیت کار میکند؟

    پاسخحذف
  12. دردود
    امیدوارم حالت خوب باشد
    با تشکر اززحمات شما
    خواستم ببینم میتوانم آدرس کسانی را که مایلند ازخبرهای شما بااطلاع بشوندرابرایتان بنویسم؟
    در خیزران
    دست کم لطف کنید برای لینکهای برهنه درباد وآزادمردمان وبامدادان ولوح نو آدرس اخبار نتو را بیگذارید اگر اجازه داشته باشم آدرسهای دیگری را برایتان مینویسم
    بااحترام

    پاسخحذف