۱۳۸۸ مهر ۲۲, چهارشنبه

مصاحبه اختصاصی پایگاه تلاطم با سخنگوی کمپین امجد حسین پناهی

در پی استقبال دوستان و خوانندگان عزیز و برای ایجاد تنوع بیشتر در موضوعات مطروحه ی مصاحبه ها ، پایگاه اطلاع رسانی تلاطم به سراغ سوژه ای دیگر و شخصیتی متفاوت رفته و تلاش مینماید تا به مسایل حاشیه ای و کمتر مورد توجه دیگر رسانه ها ؛ بپردازد .در اینجا توجه مخاطبین گرامی را به متن مصاحبه با یکی از اعضای کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی جلب مینمایم.
خوانندگان عزيز و هميشه همراه پايگاه اطلاع رساني تلاطم، در راستاي نشر عقايد و گسترش پهنه ي اعتراضات ومسائل سياسي و حقوق بشر ايران، اين بار نيز با يکي از هم ميهنان عزيز گفتگويي اختصاصي تدارک ديده ايم که با هم مشروح آن را مي خوانيم:
چیاکوکاکایی: کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی چه وقت تاسیس شده، چگونه ساختاری دارد، در ایران آزادی عمل دارید و در کل آنچه که مربوط به کمپین می شود مشروحاً چگونه است؟
همزمان با دستگیری چند تن از فعالان سیاسی و مدنی در استان کردستان و صدور بلادرنگ حکم برای این افراد از جمله انور حسین پناهی، فرزاد کمانگر، عدنان حسن پور، هیوا بوتیمار، ارسلان اولیایی، علی حیدریان، فرهاد وکیلی و حبیب لطیفی جمعی از فعالان حقوق بشر و مخالفان اعدام بدون در نظر داشتن وابستگی سیاسی و حزبی و گروه بر آن شدند تا صرفا در جهت آزادی این افراد تلاش کنند। نتیجه این تلاش در ابتدا راه اندازی کمپین و ایجاد وبلاگ و پس از آن جلب حمایت های بین المللی از جمله اتحادیه اروپا و سازمان عفو بین الملل بود.
چیاکوکاکایی: آیا حیطه کار شما ( چه از روی جغرافیایی و چه از روی ملی ـ ناسیونالیستی) محدود است یا فراگیر؟ در هر صورت دلیل/دلایل قابل ارائه شما کدامند و چرا؟
فراگیر بودن این تشکل از آنجا نمایان می شود که اعضای امضا کننده کمپین از سراسر گیتی و در نقاط گوناگون قرار دارند که بعضا ممکن است حتی هیچ یک از این زندانیان را نشناسند، اما به واسطه حس انسان دوستی و هم صدایی با عزیزانی که در بند رژیم هستند به عضویت کمپین در آمده اند।
چیاکو کاکایی: با خانواده های زندانیان ارتباطی دارید وآیا فعالیت و دفاعیات شما در رابطه با زندانیان سیاسی و مدنی تا چه سطوحی قابل ارزیابی است؟
رابطه ستاد مرکزی کمپین با خانوادهی عزیزان زندانی تا آنجا صمیمانه است که معمولا اخبار مربوط به زندانیان بدون واسطه و مستقیما از جانب خانواده ی آنان دریافت می شود। دلیل این مدعا نیز آن است که چندی پیش برخی سایت ها اعلام کردند حکم اعدام شیر کوه معارفی لغو شده است! اما ما در تماس با خانواده ی وی دریافتیم که این خبر شایعه ای بیش برای براه انداختن یک جنگ روانی نیست.
چیاکو کاکایی: برخی از اشخاصی که به گونه ای،کمپین دفاع از آنها را بعهده دارد با اسلحه گرم و مهمات دستگیر شده اند یا سیاسی بوده اند و در فعالیت های تنظیماتی ـ مخفیانه دستگیر شده اند، حالا اگر از یک دید بی طرفانه این موضوع را نگاه کنیم اولاً این سوال پیش می آید که آیا حرکت مسلحانه در برابر دسته، گروه و یا کشوری جرم نیست؟ و ثانیا اگر کمپین بی طرف و مستقل عمل می کند با چه دلیل و برهانی ازاینگونه افراد با چنین جرم های دفاع می کند و اساسا دفاعیات شما در چه سطحی است؟
ادعای حمل اسلحه یا مهمات توسط مقامات رژیم مطرح شده که در واقع به هیچ عنوان موضوع درستی نیست. از این گذشته اگر ما با یک نظام دموکراتیک و برخاسته از اراده ی مردم مواجه بودیم ، آنگاه این پرسش شما که مواجهه ی مسلحانه با حکومت جرم است یا خیر معنا پیدا می کرد.
فرض محال اگر هم این افراد با اسلحه دستگیر شده باشند همگی فعالانی هستند که در جهت آزادی ایران و اشاعه ی دموکراسی فعالیت دارند و هرگز دستشان به خون کسی آلوده نشده است। از این گذشته کمپین ما تلاش دارد تا ریشه ی هر گونه اعدام آنهم به هر جرمی از ایران کنده شود چه رسد به اینکه حکم اعدام برای فعالان سیاسی – اعتقادی و مدنی صادر شده باشد.
چیاکو کاکایی: با سازمانهای سیاسی و یا مدنی و حقوق بشری دیگر در ارتباط هستید؟ در هر صورت ارتباط یا عدم ارتباط شما چگونه تعریف می شود؟
ما از روز نخست اعلام موجودیت بر اساس مرامنامه ای که برای خود در نظر گرفته بودیم با سازمانهایی هم چون عفو بین الملل، حقوق بشر و اتحادیه اروپا در ارتباط بوده ایم شاهد آن نیز اطلاعیه ها و بیانیه های پی در پی عفو بین الملل اتحادیه اروپا به ویژه در زمان ریاست ادواری فرانسه و سازمان حقوق بشر در مورد اعدام کردن افراد یاد شده است।
چیاکو کاکایی: وضعیت زندانیهای سیاسی بعد از آزادی از زندان چگونه میبیند از لحاظ روانی و اجتماعیشون منظورم اینه که میتوند در جامعه دوباره زندگیشونو بکنند یا اینکه بعد از آزادی باید برند کشور دیگه؟
واقعیت این است که اخبار واصله از آزارهای جسمی و روحی فراوانی حکایت دارد که این افراد و دیگر زندانیان سیاسی و مدنی متحمل شده اند بنا بر این پس از آزادی نیز نیازمند دوران نقاهت طولانی هستند تا به شرایط عادی بازگردند، اما از نظر شان اجتماعی همه زندانیان عقیدتی و آرمان خواه در جامعه به قهرمان هایی تبدیل شده اند که تاریخ و آیندگان از آنها به نیکی یاد خواهد کرد।
چیاکو کاکایی: بعضی از زندانیهای سیاسی بعد آزاد شدن فرصتی برای خود میبینند و به کشورهای دیگه سفر میکنند و بعد از اقامت در کشورهای دیگه فعالیتهای سیاسیشون متوقف میشه؟
پرسش فوق سوالی است که می بایست پس از آزادی از زندان از کسانی که سالهای متمادی عمر خود در بند گذرانده اند پرسیده شود . اما این موضوع کاملا مشخص است و ما معتقدیم یک زندانی سیاسی و مدنی دین خود را نسبت به جامعه به واسطه ی تحمل مشقت های زندان ادا کرده است، بنا بر این دیگر نمی توان برای کسی تعیین تکلیف کرد که بعد از زندان چه کند و یا چه نکند و به کجا برود!
چیاکو کاکایی: باز کردن کمپین برای زندانیهای سیاسی اوضاع آنها را در زندان وخیم تر میکند یا اینکه کمک برای آزادیشو فراهم میکند؟
تجربه نشان می دهدهرگاه از یک زندانی حمایت جهانی شده است رژیم جمهوری اسلامی بعضا از مواضع ضد انسانی و خشونت بار خود عقب نشینی کرده است । در غیر این صورت باز هم بر اساس همان تجربیات اگر چنانچه اخبار مربوط به زندانیان انعکاس جهانی نمی یافت حکومت جمهوری اسلامی در کمال آسودگی از بابت واکنش های جهانی اهداف خود را در خصوص حذف فعالان مدنی و سیاسی دنبال می کرد।
اشاره:
کمپین حمایت از زندانیان سیاسی و مدنی به دلیل آنکه یک نهاد انسان دوستانه و غیر حزبی به شمار می آید و هم چنین به دلیل ملاحظاتی که ستاد مرکزی کمپین داشته تا کنون از معرفی سخنگو ی رسمی جز در موارد خاص پرهیز کرده است. لذا پاسخ به این پرسش ها نیز برآیند تصمیم جمعی اعضای ستاد مرکزی به حساب می آید.

۳ نظر:

  1. دوست گرامی آیا شما خبرنگار هستید؟

    پاسخحذف
  2. سازمان دفاع از زندانیان اعتقادی »سدازا» برای دفاع از حق و عدالت و پاسداشت آزادی بیان و اندیشه و حمایت از همه کسانی که به جرم ابراز عقیده خود و خانواده هایشان به رنج افتاده اند ضمن اعلام موجودیت، کتابی را با عنوان "دفاع از زندانیان بی دفاع" را شامل روشهای موثر دفاع و حمایت از زندانیان عقیدتی - سیاسی هدیه میکند
    لطفا در انتشار کتاب به خانواده های زندانیان عقیدتی -سیاسی کمک کنید.

    http://sedaza.blogspot.com/وبلاگ سدازا
    http://www.4shared.com/file/145633082/b0774809/sadaza_book.html کتاب دفاع از زندانیان بی دفاع

    http://sedaza.blogspot.com/2009/11/blog-post.html بیانیه شماره 1: آزادی بیان و اندیشه مسلم ترین حق ماست


    http://sedaza.blogspot.com/2009/11/blog-post_6076.html بیانیه شماره2: کمپین دفاع از زندانیان اعتقادی

    پاسخحذف